Corneille – Guillaume Cornelis van Beverloo (°1922 | +2010)

Corneille van Beverloo resonansCorneille lag eveneens als Appel aan de basis van het ideeëngoed van de Cobra beweging. Een prachtig en uitbundig kleurenpalet maakt zijn werk aangenaam en aantrekkelijk. Het aanwenden van de vrouwenfiguur, de vogel, het tropisch landschap zijn allen terugkerende elementen.

Zijn kunstwerk “Au sein de désert, il y a encore de la place pour les yeux (1949)” heeft bij een veiling in Kopenhagen (2006) € 281.000 opgebracht. Nog nooit is voor een van zijn werken een dergelijk bedrag betaald.

Onze Corneille collectie

Een kustwerk van Corneille kopen? Wij hebben steeds een vaste collectie van Corneille – Guillaume Cornelis van Beverloo in onze showroom te Gent. Indien u sterke interesse heeft in deze kunstwerken, spring gerust binnen. Hieronder ziet u een collage van onze volledige Corneille – Guillaume Cornelis van Beverloo collectie. Alle kunstwerken zijn steeds netjes en passend ingelijst.




PRIJZEN EN INFO

Wenst u graag de prijs te weten van een kunstwerk van corneille? Wij beantwoorden ook uw vragen of plannen een bezoek in onze kunstgalerij voor deskundig advies. Gelieve uw gegevens achter te laten, via onderstaand contact formulier. Wij nemen heel spoedig contact op met u.




Biografie Corneille

Corneille werd geboren in het Belgische Luik, als kind van Nederlandse ouders. Hoewel grotendeels autodidact, volgde hij kunstcursussen aan de Amsterdamse Academie, tussen 1940 en 1942. In 1946 hield hij in Groningen zijn eerste expositie. Aanvankelijk sterk beïnvloed door het werk van Picasso, maakte hij zich in 1948 hiervan los en trad toe tot de Cobra-beweging; hij is daarvan medeoprichter, samen met onder anderen de Nederlanders Karel Appel, Jan Nieuwenhuijs, diens broer Constant Nieuwenhuijs en de Belgen Christian Dotremont en Joseph Noiret.

In 1950 verhuisde hij van Amsterdam naar Parijs waar hij tot 1968 samenleefde met de fotografe Henny Riemens[1] (1928-1993). Het paar trouwde in 1955 te Amsterdam en reisde meermalen naar andere delen van de wereld: Noord-Afrika, Noord-Amerika, de Antillen en Zuid-Amerika. Deze reizen bepalen in hoge mate de aard van zijn werk. Vanaf 1960 viel hij terug op figuratieve kunst, waarbij vrouwen, vogels, bloemen en vaak personages tot zijn artistiek vocabularium behoren.

Zelf beweert hij dat schilderen geen hobby of werk is, maar eerder een roeping. De laatste jaren had Corneille zijn atelier in Parijs.

*** Bron Wikipedia